Wednesday, June 17, 2009

Saya baru saja buat salah besar, baru saja diketawakan oleh orang yang paling rapat dengan saya, dan baru saja lepas menangis.

Betul kata kasya, bukannya nama hidup kalau tak ada cabaran dan dugaan.

Tapi kenapa biasanya kita selalu elak dari menghadapi cabaran tu?

Biasanya bila kita mula cuba buat something, mesti akan ada cacat cela. Mesti akan ada salah dan silap punya. Bukan semua benda akan falls into places like we plan. Tapi biasanya bila kita buat silap, kita mula rasa menyesal kenapa kita buat benda tu at 1st place. Then kita back-off. Putus asa dan berazam tak nak lagi buat benda yang sama sebab takut buat salah lagi.

Sounds familiar?


Kadang-kadang kita dah plan baik-baik. Dah buat research cukup-cukup tapi sebab hilang fokus sekejap kita terbuat salah. Nak buat macam mana. Menyesal tak sudah? Jangan... terus cuba lagi. This time fokus dan buat yang terbaik. Learn from that mistakes, dengan izin Allah semua akan okey.

Kadang-kadang kita dah plan baik jugak, dah cukup fokus, dah buat semua research tapi jadi jugak masalah. Memang macam tu, kadang-kadang teori ni lain dari hands on experience. Yang penting berani cuba dan belajar dari silap tu. Lain kali jgn ulang silap yang sama.

Dan anggap juga kalau dah tak jadi sangat tu mungkin bukan rezeki kita.. Cuba lagi lain kali, mana tahu ada rezeki?

Biasanya silap dan salah yang melibatkan duit ni yang paling kita takut. Takut sangat nak buat apa-apa kaitan dengan duit. When it comes about money, people shut their mouth. Praying hard that everything will be ok. Tapi selagi kita bersikap macam tu, sampai bila-bila pun kita akan tetap di tahap tu.

Saya tak kata orang yang seek security ni tak bagus.. ada orang hidup cukup makan pakai dan puas hati.. Dapat BMW sebijik, rumah sebijik, dapat bagi anak-anak the best education dah puas hati. Itu pendapat masing-masing. Rezeki masing-masing. Hidup masing-masing.

Tapi yang saya tak suka bila orang anggap those who makes mistakes are losers. Ramai je yang bila dengar kisah kejatuhan/kesilapan seseorang (and they enjoy listening to it) bersyukur sebab diorang bukan di tempat mereka. They will start saying "Tu la I dah cakap benda ni risky. Nasib baik I tak buat" Lebih-lebih lagi bila melibatkan duit.

Padahal, they fail to realised that unlike them, that particular person learning something new the day they make that mistakes. If only they know how to turn the mistakes to be the best things happen to them.

Siapa yang rapat dengan saya mesti tahu betapa banyak salah dan silap saya dah buat sepanjang hidup saya. Ada yang ketawa. Ada kata padan muka. Ada juga yang besyukur mereka bukan saya. Ada yang kata saya bodoh. Ada yang kata saya loser.

Ada saya kesah? Hehe.. Adala sikit.. Kadang-kadang (selalu) saya nangis jugak. Tipula kalau saya kata tak terasa.

Unlike them, saya banyak buat mistakes. Tapi saya tahu saya buat mistakes bukan sebab saya bodoh atau loser. Tapi sebab saya berani venture into things yang mereka semua takut. They don't make mistakes because they don't dare to do the things I did at 1st place. 

Kalau kita baca the stories of sucsessfull people, kita tak sedar sebenarnya in order utk dia berjaya dia dah harungi macam-macam benda. Dia pun dah buat salah. Dia tak kan berjaya kalau the moment dia buat salah dia putus asa dan bersumpah tak nak buat lagi.

Do you know how many times Thomas Edison failed before he can invented the light bulb?

So don't limit yourself just because you hit a barrier. Try to overcome it. Change your environment. Be with someone who is supportive. Like me, I am fortunate to have such a wonderfull supportive husband to remind me how special I am each time I make a mistake. Change the way you think. At least you have the courage to try. And look for the best in everything instead of quitting and complaining.

I always remind myself with this word each time I feel like quitting. I found it from one of Robert Kiyosaki book. "You can always quit, why start now?"

I maybe miles away from sucsess that I seek. But at least I am climbing my way there. I may fall again. Hundreds or thousands of times more. I just hope that someday I'll pass you. And you don't have the reason anymore to laugh or look down at me.

NotaKaki: Saya dah nak mula langkah baru. 



5 comments:

mariamsss.blogspot.com said...

yah,
nak senang memang susah.. n sebelum kita senang n berjaya macam2 benda kita akan dengar n macam2 kutukan kita akan dapat.. tapi bila dah berjaya baru orang yang kutuk kita tuh sibuk tanya itu n ini.. n anyway if kita pikir pasal orang kita takkan ke mana.. baik kita buat apa yang kita pikir betol.. n baik kita dengar cakap n pendapat orang sebelah kita n yang hidup dengan kita n yang tau apa kita rasa kan..

weh jumaat nih futsal.. jom turun..;p

Foxy Farah said...

good luck n all the best.we all make mistakes.rasanya org berjaya semua buat mistakes,cuma yg lebih bagus yg admit kesalahan dari lari dari problem tu kan?

Unknown said...

"learning something new the day they make that mistakes. If only they know how to turn the mistakes to be the best things happen to them" can i keep those word?? its passion!!! haahhaha~courage me!

and this tooo~

"They don't make mistakes because they don't dare to do the things I did at 1st place" ~ saya selalu terfikir.. if i could turn back time.. haih~ for sure tak bley,so.. sy buat mcm akk buat.. belajar dari kesilapan.. at least,even though we fall for million time,at least we already on the way.. hopefully u'll arrive safely sis!!! for me too::.. hehehe =) cheers!~

FatiYahh said...

Thanks to all..

Your words really mean world to me.

:)

MarlissaMusa said...

kak saida,
kisah yang sama tapi jalan cerita yg belainan...

*u r not alone*
*tetiba lagu michael jackson berkumandang*