Monday, March 8, 2010

Pandai tapi bodoh

Baru pagi tadi khabarkan berita yang aku sudah jobless pada mama.
Baru pagi tadi menjadi berani (have a guts) to spill it all to her.

*******

Bukan apa,
Kalau dulu, perempuan bila mahu belajar tinggi-tinggi di pandang pelik oleh masyarakat.
Katanya, buat apa belajar tinggi-tinggi masuk ke dapur juga akhirnya.
Tapi sekarang belajar tinggi tu common.
Bila tak kerja tu lah yang jadi orang pandang semacam je..
macam penganggur la kan.. tak dapat kerja sebab malas ke ape.
haisyy.

Walau memang buat-buat tak nampak tapi aku perasan sangat riak wajah orang bila diberitahu aku tak kerja..
Like it is a big sin to be a housewife.
And bigger sin for me I guess since our household income is not that great.
Ye lah aku tak kawin orang kerja Oil & Gas mampu beli umah sebijik hasil bonus aje.
Tapi kau bukan yang bagi rezeki pada kami sekeluarga.
Allah swt yg bagi.

Degree yang aku pegang tu adalah ilmu yang aku bawa.
Jangan jadi shallow ingat degree tu khas untuk mintak kerja.

Kalau aku jadi housewife pun, biar aku jadi housewife yang bijak mengira budget dan perbelanjaan harian kerana degree aku.

Kalau aku jaga anak saja sekalipun, biar aku bijak mendidik dan mengajar anak aku setara degree aku tu.

Kalau aku meniaga pun, biar aku guna segala macam ilmu yang aku dapat dari degree tu untuk majukan business aku.

********
Hampir 2 minggu aku berhenti kerja baru hari ini aku berani (have the guts) to spill it all to mama.


Ridicules bukan?

4 comments:

mariamsss.blogspot.com said...

sangat agree ngan ko...
sukanyer dapat duk umah..
hohoho.. jelesss....:(

Rv Husin said...

woot woot!

pemerepek said...

its not a sin to be jobless. instead, it is a gut. u must be strong yah..

pd aku, it is an opportunity utk ko develop anak ko. mean time, ko still leh cari duit dari umah, kan..

ada je kwn aku xkeje, husband sorg je yg keje. & dia ada master. reason dia, nk tgk ank membesar dpn mata.

so, ko kena jd kuat, k. jgn dgr ckp org. ikot je ape ko nk wat. kalo ank ko jd ape2, bukan diorg yg akan face pon.. so, believe in urself, k...

Anonymous said...

ye yah..ko boleh!..aku percaye, ko tak keje 8 tahun pun, ko takkan jadi bimbo!..

tapi...panggil org kastam tengok beg?..hurm...owh..itu sure bukan bimbo..itu jujur...hohoho