Thursday, September 10, 2009

To be a better Muslim.. I hope..

Ever heard of 15 Malaysia project?

Well, this is one of the short film produced for that purpose.




Best kan?
Saya sangat suka Tuan Guru Nik Aziz. A very humble person even he is one of the greatest leader. Dulu pernah at 1 point saya search kat google every ceramah yang dia pernah buat dan kusyu' je saya dengar.

Saya suka sebab semua ceramah dia sangat berilmu dan tak begitu ekstream. Sejuk je hati dengar dan terus rasa macam nak jadi umat yang lebih baik. He show us (at least me) another way to see Islam and appreciate how beutifull Islam is.

When he talk about planting a tree is also ibadah, he was actually trying to hint to us how easy it is dalam mencari keberkatan dan keredhaan Allah. Maaflah nak cakap tapi kebanyakkan ustaz/uztazah/orang alim lebih suka fokus dan beratkan pada benda-benda yang berat when it comes to Islam.

Saya paling suka bila dia kata bukan sembahyang sahaja yang Ibadah sebab ramai yang saya jumpa kuat sembahyang tapi tiada tanggungjawab dan tidak peduli hal lain. Ramai juga yang pandang serong pada orang lain dan ingat diri bagus sebab banyak sembahyang padahal diri sendiri langsung tak membuat kebaikan lain di muka bumi. Mengumpat tak usah kira lah.

Pendapat peribadi saya, memanglah kebanyakkan orang Islam sekarang lahir dalam Islam. Tapi jujurnya berapa ramai sangat yang lahir dan dibesarkan betul-betul mengikut cara Islam? Tak masuk pengaruh luar lagi dan macam-macam hal jadi even untuk berdakwah sesama Islam pun kenalah cari jalan yang halus.

Iman kan tak dapat diwarisi?

Tak setuju?

Notakaki1: Bila saya kata kuat sembahyang tu saya maksudkan yang sunat.. Bukan yang wajib. Yang wajib tak kira kuat tak kuat kena complete juga sehari semalam. Itukan rukun kita sebagai Islam.Peringatan untuk diri sendiri juga.

Notakaki2: Rasa nak tanam pokok besar yang berbuah la pulak... hehe

No comments: